„Káptalanfüred kialakulása” változatai közötti eltérés
A Helyismeret wikiből
a |
a |
||
(23 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | <center>(Szemelvények a korabeli sajtóból)</center> <center>Írta: Schildmayer Ferenc</center> | + | {{KépJobb|kép=1989-04_SF_cikk.jpg|méret=350px|leírás=Almádi térképvázlat}}<center>(Szemelvények a korabeli sajtóból)</center> <center>Írta: [[Schildmayer Ferenc]]</center> |
+ | |||
+ | {{Szöveg_sorkizárt|szöveg= | ||
Az e néven ismert településrész ma már teljes egészében [[Balatonalmádi]]hoz tartozik. Parcellázása idején 1931-ben csak kisebb része volt Almádi terület, nagyobbik része Alsóörshöz, így Zala megyéhez tartozott. Mindkét területrész a veszprémi káptalan birtoka volt. Így történhetett meg az a szokatlan eset, hogy két megye két településéhez tartozó területet egyidejűleg, egy egységként parcellázzanak fel. A korabeli szóhasználat szerint a ''„Káptalan erdeje"'' néven ismert területet parcellázták fel, amelynek nagysága 100 katasztrális hold volt, 40-80 éves fenyő és tölgyfákból álló erdő borította. Legmagasabb pontja 65 m-rel van magasabban a Balaton vízszintjénél. Magas fekvésénél fogva száraz az altalaja, levegője por és páramentes, erdős hegyek védik a bakonyi szelektől. Nyári és téli üdülésre egyaránt alkalmas. A területet átszeli a Budapest-Tapolca vasúti fővonal és a telep középpontjában csatlakozik bele a Veszprém-Alsóörsi szárnyvonal. | Az e néven ismert településrész ma már teljes egészében [[Balatonalmádi]]hoz tartozik. Parcellázása idején 1931-ben csak kisebb része volt Almádi terület, nagyobbik része Alsóörshöz, így Zala megyéhez tartozott. Mindkét területrész a veszprémi káptalan birtoka volt. Így történhetett meg az a szokatlan eset, hogy két megye két településéhez tartozó területet egyidejűleg, egy egységként parcellázzanak fel. A korabeli szóhasználat szerint a ''„Káptalan erdeje"'' néven ismert területet parcellázták fel, amelynek nagysága 100 katasztrális hold volt, 40-80 éves fenyő és tölgyfákból álló erdő borította. Legmagasabb pontja 65 m-rel van magasabban a Balaton vízszintjénél. Magas fekvésénél fogva száraz az altalaja, levegője por és páramentes, erdős hegyek védik a bakonyi szelektől. Nyári és téli üdülésre egyaránt alkalmas. A területet átszeli a Budapest-Tapolca vasúti fővonal és a telep középpontjában csatlakozik bele a Veszprém-Alsóörsi szárnyvonal. | ||
5. sor: | 7. sor: | ||
A telkek nagysága különböző, 200 négyszögöltől felfelé. A veszprémi káptalan által megállapított egységárak négyszögölenként 3-12 pengő között voltak, ''„mely árban a telken levő fák ára is bennfoglaltatik."'' A fizetési feltételek a következők voltak: A vételár 20 %-át kellett befizetni először. A többire 2% kamat mellett 24 havi törlesztési lehetőség volt. Egy összegben történő kifizetés esetén a vételárból 5% engedmény járt. A megnyilvánuló érdeklődés igazolja, hogy mind az árak, mind a feltételek kedvezőek voltak még a kispénzűeknek is. Kérdésként merül fel, miért ír erről ilyen részletességgel egy napilap. Ennek oka az volt, hogy egy déli parti, szintén káptalani parcellázás visszásságairól szóló cikküket félreértették és úgy vélték, a [[Káptalanfüred]]i parcellázásnál hasonló a helyzet. Ezért az újságíró az olvasói levelek hatására utánajárt az ügynek, a fent leírtakat találta igaznak. Sajnálatukat fejezték ki a félreérthetőség miatt. Így rendeződött egy félreértés, mi pedig gazdagabbak lettünk egy településünkre vonatkozó történettel, illetve adatsorral. | A telkek nagysága különböző, 200 négyszögöltől felfelé. A veszprémi káptalan által megállapított egységárak négyszögölenként 3-12 pengő között voltak, ''„mely árban a telken levő fák ára is bennfoglaltatik."'' A fizetési feltételek a következők voltak: A vételár 20 %-át kellett befizetni először. A többire 2% kamat mellett 24 havi törlesztési lehetőség volt. Egy összegben történő kifizetés esetén a vételárból 5% engedmény járt. A megnyilvánuló érdeklődés igazolja, hogy mind az árak, mind a feltételek kedvezőek voltak még a kispénzűeknek is. Kérdésként merül fel, miért ír erről ilyen részletességgel egy napilap. Ennek oka az volt, hogy egy déli parti, szintén káptalani parcellázás visszásságairól szóló cikküket félreértették és úgy vélték, a [[Káptalanfüred]]i parcellázásnál hasonló a helyzet. Ezért az újságíró az olvasói levelek hatására utánajárt az ügynek, a fent leírtakat találta igaznak. Sajnálatukat fejezték ki a félreérthetőség miatt. Így rendeződött egy félreértés, mi pedig gazdagabbak lettünk egy településünkre vonatkozó történettel, illetve adatsorral. | ||
+ | }} | ||
+ | ==Kapcsolódó cikkek== | ||
+ | *[[Káptalanfüred képeslapokon]] | ||
+ | *[[Káptalanfüredi vasúti híd]] | ||
== Forrás == | == Forrás == | ||
− | [http:// | + | [[Új Almádi Újság]]<ref>[http://baujsag.almadiert.hu/index.php/homepage-uau Új Almádi Újság honlapja]</ref> [http://pkkk.hunteka.ikron.hu:8080/monguz/media/UAU/1989/UAU_1989_03.pdf 1989. (1. évf.) 3. sz. 2 p.] |
+ | |||
+ | ==Külső hivatkozás== | ||
+ | <references/> | ||
[[Category:Schildmayer_Ferenc_művei]][[Category:Balatonalmádi]] | [[Category:Schildmayer_Ferenc_művei]][[Category:Balatonalmádi]] |
A lap jelenlegi, 2018. április 26., 16:36-kori változata
Az e néven ismert településrész ma már teljes egészében Balatonalmádihoz tartozik. Parcellázása idején 1931-ben csak kisebb része volt Almádi terület, nagyobbik része Alsóörshöz, így Zala megyéhez tartozott. Mindkét területrész a veszprémi káptalan birtoka volt. Így történhetett meg az a szokatlan eset, hogy két megye két településéhez tartozó területet egyidejűleg, egy egységként parcellázzanak fel. A korabeli szóhasználat szerint a „Káptalan erdeje" néven ismert területet parcellázták fel, amelynek nagysága 100 katasztrális hold volt, 40-80 éves fenyő és tölgyfákból álló erdő borította. Legmagasabb pontja 65 m-rel van magasabban a Balaton vízszintjénél. Magas fekvésénél fogva száraz az altalaja, levegője por és páramentes, erdős hegyek védik a bakonyi szelektől. Nyári és téli üdülésre egyaránt alkalmas. A területet átszeli a Budapest-Tapolca vasúti fővonal és a telep középpontjában csatlakozik bele a Veszprém-Alsóörsi szárnyvonal.
Víz, erdő, műút és vasút ilyen szerencsés összetalálkozása egyetlen a maga nemében az egész Balaton partján. Így sommáz a cikk ismeretlen szerzője. Minden egyes telek kész park és a rajta kibányászható kő igen alkalmas az épületek felépítésére. Tervbe van véve a telep csatornázása és vízzel való ellátása, amelynek egy telekre jutó összes költsége az előzetes számítások szerint nem múlja fölül egy kút építési költségeit. Így vélekedett annak idején a cikk szerzője.
A telkek nagysága különböző, 200 négyszögöltől felfelé. A veszprémi káptalan által megállapított egységárak négyszögölenként 3-12 pengő között voltak, „mely árban a telken levő fák ára is bennfoglaltatik." A fizetési feltételek a következők voltak: A vételár 20 %-át kellett befizetni először. A többire 2% kamat mellett 24 havi törlesztési lehetőség volt. Egy összegben történő kifizetés esetén a vételárból 5% engedmény járt. A megnyilvánuló érdeklődés igazolja, hogy mind az árak, mind a feltételek kedvezőek voltak még a kispénzűeknek is. Kérdésként merül fel, miért ír erről ilyen részletességgel egy napilap. Ennek oka az volt, hogy egy déli parti, szintén káptalani parcellázás visszásságairól szóló cikküket félreértették és úgy vélték, a Káptalanfüredi parcellázásnál hasonló a helyzet. Ezért az újságíró az olvasói levelek hatására utánajárt az ügynek, a fent leírtakat találta igaznak. Sajnálatukat fejezték ki a félreérthetőség miatt. Így rendeződött egy félreértés, mi pedig gazdagabbak lettünk egy településünkre vonatkozó történettel, illetve adatsorral.
Kapcsolódó cikkek
Forrás
Új Almádi Újság[1] 1989. (1. évf.) 3. sz. 2 p.