BYC története

A Helyismeret wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Fdanko (vitalap | szerkesztései) 2014. július 5., 16:44-kor történt szerkesztése után volt.

A Balatoni Yacht Club története 1912-1937

Irta : Kleindin Hugó, a B. Y. C. főtitkára.

A Balatoni Yacht Club alapításának gondolata 1912. év nyarán Balatonvilágoson született. Néhány lelkes vitorlázó, látta a yachtsport iránt megnyilvánuló széleskörű érdeklődést és felismerte ennek a sportnak a Balatonkultusz fejlesztésére kiható fontosságát, elhatározta, hogy a yachtsport tervszerű népszerűsítése céljából egy olyan szervezetet létesít, amely alkalmas annak demokratikus irányban való terjesztésére.

A Balatoni Yacht Clubot tehát egyrészt a sportérdek, másrészt pedig a balatoni vitorlázóknak az a kívánsága hozta létre, hogy a kisebb-nagyobb balatoni helyeken szétszórtan lakó vitorlázók egységes irányítás mellett fejthessenek ki minél intenzívebb tevékenységet a nemes yachtsport érdekében.

A sportérdek az volt, hogy a vitorlázásnak is legalább két club legyen méltó képviselője, már csak azért is, hogy a nemes versengés megindulhasson. Az 1883. évben alapított Stefánia Yacht Egylet-ből alakult „Királyi Magyar Yacht Club" egymagában nem tölthette be hivatását, működési területe pedig akkoriban csaknem kizárólag Balatonfüred és Balatonföldvár vidékére szorítkozott. Ez a két szempont, t. i. a sportérdek és a szétszórtan lakó sportolók tömörítése bírta rá Balatonvilágos és a közvetlen szomszédos Balatonaliga fürdőtelepek nyaralótulajdonosainak egy kis, de lelkes csoportját 1912. év nyarán arra, hogy mozgalmat indítsanak egy új balatoni yachtsport egyesület alapítására. Ugyanekkor más balatoni helyeken is felmerült ugyanez a kívánság a yachtsport barátai körében, ezért a világosiak elhatározták, hogy a tervezett clubot Aligával együtt a szomszédos Kenésére, a szemben lévő Almádira és általában a Balaton egész felső medencéjére kiterjesztve, "Félsőbalatoni Yacht Club" név alatt fogják megalapítani. A sportembereknek ez a tömörülési szándéka elvitathatatlanul Világoson mutatkozott legkorábban és legerőteljesebben. Ennek egyszerű oka az volt, hogy éppen Világoson voltak aránylag a legkedvezőtlenebbek a terepviszonyok és a vitorlázók az alakítandó club révén óhajtották a sport intenzívebb fejlesztéséhez szükséges erkölcsi és anyagi eszközöket összehozni és megteremteni az alapot egy clubház célokra is alkalmas teleltető, hajóhíd, idővel pedig kikötő létesítésére is.

Az aligaiakkal egyesült világosiak a club irattárában ma is látható nyomtatott alapítási tervezetet egy „Felsőbalatoni Yacht Club" megalapítására 1912. év őszén szétküldötték az érdekelt felsőbalatoni ismerősöknek és a napilapoknak is, amelyek kommentárjaikban pártolólag ismertették a szép tervet. A gondolat visszhangra talált, mégpedig nemcsak a Balaton felső, hanem az alsó medencéjében lakó sportemberek körében is, akik azt örömmel üdvözölték és szintén csatlakozni óhajtottak. Tömegesen érkeztek a bejelentések, főleg Lelléről, Boglárról, Keszthelyről, Siófokról és más helyekről is, és hamarosan megindultak a tárgyalások egy oly alakulat létesítésére, amely alkalmas lenne az összes érdeklődőket egy szervezetbe tömöríteni. Az alapítók eleinte úgy tervezték, hogy külön egy felső és külön egy alsóbalatoni yachtclubot alapítanak, az egyiket aliga-világosi, a másikat pedig lellei, vagy más alsó balatonparti székhellyel. Mások azt javasolták, hogy nyaralóhelyenkint alakuljon egy-egy club, amelyek azután egy közös yacht központba tömörülnének. Végre megtalálták a középutat egy olyan alakulatban, amelynek Budapesten van a székhelye, az egyes nyaralóhelyeken pedig egységes szabályok szerint és mégis teljes autonómiával működő osztályok fejtik ki a sporttevékenységet. Ez a megoldás már csak azért is szerencsésnek ígérkezett, mert a club törzsét alkotó alapító tagok már akkor is túlnyomó részben budapesti lakósok voltak és ma is azok, tehát tíz nem nyári hónapban is állandóan összejöhetnek és így eszmecseréket folytatva, könnyen megcsinálhatták a nyári hónapokra vonatkozó terveiket.

A megalakulást megelőző több előértekezleten a már említett osztály-autonómia mellett, a legnagyobb vita a club színei és jelvénye körül folyt. A clubszínek megállapításánál a szakemberek kifejtették, hogy amíg a szárazföldön a mérnökök által használt fehér-piros színek a legalkalmasabbak, addig a víz és az égbolt között az élénksárga alapon elhelyezett búzavirágkék szín adja a legalkalmasabb színösszetételt. Ehhez a véleményhez döntőleg járult hozzá egyik alapító tagunk, — aki a „M. A. C."-nak is lelkes tagja volt, — indítványa, hogy a közismert kék-sárga MAC-színeket tegyük magunkévá, amit egyhangú határozattá emeltek.

Igen szerencsés megoldást nyert ugyanakkor a clubjelvény kérdése is azzal, hogy a yacht szó első betűjével a kék színű ,,Y"-nal a sárga színű háromszögű mezőnyt három részre osztottuk, jelezvén evvel is az alapítóknak azt a szándékát, hogy a club működését mind a három vármegye balatoni területére kívánják első sorban kiterjeszteni.

Ilyen előzmények után alakult meg mintegy 30—40 taggal 1912. december 17-én Budapesten a „Venezia kávéház" (Gresham palota) különtermében a „Balatoni Yacht Club", a világosiak által tervezett „Felsőbalatoni Yacht Club" helyett.

Az alakuló közgyűlés, amelyet dr. Philippy Ödön kir. táblabíró vezetett, az elnöki tisztséget betöltetlenül hagyta, a club alelnökeivé Simaházy-Tóth Ede balatonaligai és Engel Ernő balatonvilágosi földbirtokosokat választotta, az alakuló közgyűlést követő választmányi ülésen pedig a club első kapitánya dr. Jordán Károly, titkára Kleindin Hugó lett, aki e tisztséget ma is viseli. A club pénztárosa Pejtsik Károly, háznagya dr. Szilágyi Viktor, ügyésze pedig dr. Szeless Ödön lett.

Meg kell említeni, hogy ezen az első ülésén már szóvá tette Pejtsik Károly, hogy szükség volna egy magyar yacht újság megindítására. Ezt az eszmét a választmány is magáévá tette, a szép tervet azonban csak a háború után lehetett megvalósítani. Ugyanekkor alakult meg a club első „Aliga-Világosi osztály"- a is, amelynek első elnökévé Simaházy-Tóth Edét választották meg.

A club alapszabályait a m. kir. belügyminiszter 1913. április 17-én 32.247/1913/V—a sz. alatt kelt leiratával hagyta jóvá. Az alapítók már az alapításkor kimondották, hogy mihelyt meg lesz a kellő érdeklődés, Budapesten is fognak egy dunai yacht osztályt létesíteni. Kimondották továbbá azt is, hogy az ifjúságnak a yachtsporttal való megkedveltetésével, annak a tengerészeti pályára való előnevelésével intenzíven fognak foglalkozni és hogy az ifjúsági tagoknak a clubban — bizonyos korlátozással — megfelelő működési teret biztosítsanak. Kimondották végül a Balatonkultusz ápolásának szükségességét és evvel kapcsolatban a magyar nemzeti hazafias irány állandó ébrentartását is.

Az alapítóknak a clubhoz fűzött reményei valóra váltak, mert a későbbi események az alapításkor hangoztatott kilátásokat igazolták.

A clubnak az alapításakor kitűzött célja a fentiek szerint: a vitorlás yachtsportnak (vízi- és jégsportnak) a magyar belvizeken, elsősorban a Balatonon, majd a Dunán, később pedig az egyéb hajózható belvizeken (Velencei tó, Tisza stb.) való terjesztése oly módon, hogy mindazokon a helyeken, ahol megfelelő számú (legalább 10) tagjai vannak — teljes autonómiával bíró — osztályokat létesít, amelyek a központi választmány egységes — budapesti — irányítása mellett közös lobogó alatt, egységes szabályok szerint működve, az összetartás erkölcsi és anyagi erejével fokról-fokra valósítják meg mindazokat a feladatokat és teendőket, amelyek a vitorlás yachtsportnak népszerűvé és biztosabbá tételére szükségesnek és jónak mutatkoznak.

A club céljának megfelelően nyomban alapítása után verseny- és rendszabályokat alkotott, megcsinálta az osztályok autonómiájához szükséges ügyrendet, megszervezte ennek megfelelően az egyes osztályait, amelyek ezidőszerint Balatonaliga—Világoson, Almádiban, Balatonfüreden, Siófokon, Balaton-Zamárdiban, Balatonlellén és Balatonbogláron működnek.

A versenyszabályok megalkotásánál igen nagy nehézséget okozott az a körülmény, hogy a Balatonon akkor alig volt két egyforma méretű és egyenlő vitorlanagyságú hajó található. A versenyzési kedv azonban ennek ellenére is megvolt, de megfelelő szabályok nélkül nem lehetett versenyeket rendezni, annál kevésbbé, mert a club akkori sportbizottságának javaslatára a választmány úgy határozott, hogy sok más sportág módjára a vitorlás sportban is a versenyeknél az elsőséget és általában a helyezettségeket a lehetőleg egyenlő esélyek mellett küzdő versenyző hajók közül nem a sorrendben elsőnek, illetve korábban beérkező hajók vezetőjének fogja odaítélni, hanem azoknak, akik a versenyzésnél a legnagyobb ügyességet, általában nagyobb rátermettséget tanúsítják.

Ezen rendkívüli nehéz és kényes kérdést dr. Jordán Károly nagyszerűen oldotta meg az általa konstruált, ú. n. sebességi szám képletével, amelynek alkalmazásával minden egyes vitorláshajó, a sebességét előnyösen vagy hátrányosan befolyásoló pontosan megállapított méretei alapján megkapta a maga állandó sebességi számát, amely annál magasabb, minél nagyobb sebesség érhető el az illető hajóval, így pl. a 2 sebességi számú hajó az 1 sebességű számú hajóval versenyezve csak akkor győzhetett, ha az előírt távot fele annyi idő alatt futotta be, mint amennyit az 1 sebességi számú hajó elért. Igen természetes, hogy ez a formula —, mint általában minden handicapszabály — sem volt abszolút igazságos és így bár jobb megoldás híján éveken át érvényben volt, mégis csak addig alkalmaztuk, amíg az osztályhajórendszer és evvel az előnyadás nélküli versenyzés lehetősége átment a köztudatba és amióta a sportolók osztályhajókat építtetnek.

1913

Az alapszabályok jóváhagyása után a club hivatalos átiratban értesítette a balatoni érdekelteket megalakulásáról, amelyek közül az akkor még egyetlen vitorlás club, a „Magyar Yacht Club" Harkányi József akkori vicecommodore aláírásával örömmel üdvözölte az új club megalakulását és jóakaratú támogatását hangsúlyozta.

Április havában örömhír érte a club alapítóit. Megkaptuk a M. Kir. Földmívelésügyi Minisztérium leiratát, amelyben a minisztérium a club korábbi beadványára válaszul közölte, hogy Balatonaliga—Világos között megépíti az állami kikötőt, egyben tudatta azt is, hogy április 2-án kelt 19.298/913. sz. a. leiratában a Balatoni Kikötők M. Kir. Felügyelőségét utasította a club által kért kikötő és csónakmenhely megtervezésére. Valóban, nem a clubon múlott, hogy ez az elhatározás azóta sem vált valóra.

Április 28-án Budapesten a Yildiz kávéház (Rákóczi-út) különtermében tartotta meg a club második osztálya a Balatonlellei osztály alakuló közgyűlését Csépai Jenő vezetésével. Az osztály első elnöke, dr. Vaszilievits János Budapest-székesfőváros alpolgármestere lett, kapitánnyá Leipold Lajost, pénztárossá Stenzer Józsefet, ellenőrré Izsák Tibort, titkárrá Lendvay Miklóst választották meg. A megalakulást dr. Szeless Ödön tevékenysége nagy mértékben segítette elő.

Ugyanebben a hónapban jóváhagyta a club központi választmánya a club verseny- és rendszabályait és megalakította a sportbizottságot, júniusban pedig megalakítja a club Balatonszemesi osztályát, amely a Balatonszemesi Fürdőegyesület akkori Yacht osztályából alakult át, mint első testületi osztály. Ennek az osztálynak megalakulása Iszer Károly, az országoshírű sportember kezdeményezésének volt köszönhető.

A club maga alkotta versenyszabályokkal rendezte 1913. augusztus 17-én Balatonszemesen az első nyilvános vitorlásversenyét, amelynek, valamint későbbi versenyeinek eredményeit ezen évkönyvünk másik helyén ismertetjük részletesen.

Ezen yachtverseny után Balatonszemesen rendkívüli közgyűlést tartottak és közfelkiáltással választották meg a club első elnökévé gróf Hunyady Józsefet, akinek sportszeretete, áldozatkészsége és a club iránt megnyilvánuló állandó éber figyelme erős mértékben járult hozzá a club későbbi fejlődéséhez.

Augusztus 24-én alakult meg Balatonalmádiban a club egyik, hely szempontjából igen fontos és mai napig is legnagyobb osztálya, a Balatonalmádi osztály, amelynek első elnöke dr. Kovács Gyula min. tanácsos, első kapitánya Grofcsik János volt. Az osztály megalakulása Grofcsik János érdeme, aki nemcsak az első szervezés körül kifejtett munkásságával, hanem későbbi tevékenységével a club központi választmányában és különösen sportirányú működésével és az ifjúság sportszerű előnevelésével, valamint tanításával szerzett elévülhetetlen érdemeket. Az alakuló közgyűlés az osztály elsőrendű feladatává tűzte ki Balatonalmádiban a clubház mielőbbi megépítését.

Véletlenül ugyanazon a napon alakult meg Balatonbogláron a club Boglári osztálya, amit szintén dr. Szeless Ödön, a club egyik leglelkesebb alapítója készített elő. Az osztály első elnöke, óhegyi Schwaab Alfréd altábornagy, kapitánya Krása Jenő, helyettese Négyessy György, titkára Wollák András, pénztárosa Tőke Ignác lett.

A club központi választmánya az osztályok megalakulását szeptember hó 30-án dr. Fináczy Béla alelnök (egyben a szemesi osztály elnökének) elnöklése alatt tartott ülésén hagyta jóvá, egyben ugyanezen ülésen elhatározta, hogy a vitorlás sportban használatos idegen szavak kiküszöbölésére szakszótárt fog szerkeszteni, aminek előkészítésével, a már ekkor erősen működő sportbizottságot bízta meg. A szakszótár összeállításával jelenleg Benzsay Kálmán clubtagunk foglalkozik. Elhatározta továbbá ezen ülés azt is, mivel a tagok létszáma már meghaladta a 200-at, hogy a club ügyvezetését — beleértve a tagdíj-ügyeket is, — az osztály önkormányzat sérelme nélkül a budapesti ügyvezetésnél összpontosítja.

1914

Ez az év a sportbizottság intenzív működésével kezdődött. E bizottság javaslatára és Grofcsik János és Leipold Lajos indítványa alapján a választmány elhatározta, hogy a már ismertetett sebességi szám megállapításának alapjául szolgáló versenyértéket pontosan a Nemzetközi Yachtszövetségnek, az „L Y. R. U." felmérési szabályai és képletei szerint fogja kiszámítani, ezenkívül, hogy az uszonyos hajók a tőkesúlyos hajóktól elkülönítve indítandók, végül, hogy még ebben a két hajókategóriában is a kis hajók és a nagyobbak külön csoportban lesznek indítandók, úgy, hogy a nemzetközi képlet szerinti versenyértékkülönbözet egy csoportban 11/2 méter versenyértéknél nagyobb ne legyen. Ugyanekkor a választmány dr. Jordán Károlynak sikeres munkájáért hálás köszönetet mondott, de elismeréssel adózott elnökének, gróf Hunyady Józsefnek is, aki német- és angolországi tanulmányútja alkalmával a club részére értékes összeköttetéseket szerzett és portszempontból igen fontos adatokat gyűjtött.

Ugyanekkor köszönetet mondott a választmány Zilahy Dezsőnek, a club alelnökének is a Lellei osztály részére adományozott „Kutter"-t ábrázoló művészi kivitelű tiszteletdíjáért.

A club balatonlellei osztálya április havában Barthos Tivadar cs. és kir. kamarás osztályelnök, Leipold Lajos osztálykapitány aláírásával felhívást küldött szét a club összes tagjainak Balaton körüli csoportos balatoni túravitorlázásra, ami augusztus 9-én Balatonlellén vette kezdetét.

I. rendes közgyűlését 1914. június 17-én tartotta a club dr. Fináczy Bélának, a club egyik alelnökének elnöklete mellett a Ferenc József-téri „Venezia-kávéház" különtermében. A club akkori tiszta vagyona 4184 ar. korona, taglétszáma 210 volt, ami alig 1 1/2 évi működés után akkoriban igen szép eredménynek volt mondható.

A közgyűlés elhatározta, hogy a balatonaliga—világosi és lellei kikötők megépítését szorgalmazzák és örömmel vettek tudomást az Aliga—világosi, lellei, boglári, almádi és szemesi clubosztályok megalakulásáról, úgyszintén arról is, hogy az almádi osztály egy iskolahajó megszerzésének gondolatával 16 foglalkozik. A tagok tulajdonában lévő vitorláshajók száma ekkor 15 volt.

A közgyűlést követő július 11-én alakult meg a club keszthelyi osztálya Martin Conrád elnöklése alatt. Ennek az alakulásnak főmozgatói Holdén Elemér és Regensperger István osztálytitkár voltak.

Július 26-án rendezte a club második nyilvános versenyét Balatonalmádiban. A verseny rendezése körül Grofcsik János első-kapitány buzgólkodott.

Ezzel a versennyel záródott a club történetének első időszaka, amelyre az ugyanakkor történt hadüzenet és nyomban kitört nagy háború tette rá zárókövét. Tartottunk ugyan október 14-én még egy választmányi ülést, amelyen a keszthelyi osztály megalakulását a választmány jóváhagyta és felvette a nyár folyamán jelentkezett 37 tagot, de érdemleges munkásságot a háború miatt már nem fejthettünk ki.

1915-1919

A háború és forradalmak éveiben a club hivatalos működése szünetelt. A vezetőség és tagok akkori lelki állapotát igen jól jellemzi az 1920. március 19-én a Belvárosi kávéházban tartott második rendes évi közgyűlésünk jegyzőkönyvéből vett következő idézet:

„Mint hazánk annyi sok egyesületét és más intézményeit, úgy clubunkat is a közel hat évig tartó háború és forradalmi időszakok megtépázták és megakasztották remélt fejlődésében. A háború elején a választmány nem egyszer tett ugyan kísérletet arra nézve, hogy egyesületünket úgyszólván üzemben tartsa, a többször egybehívott választmány azonban érthető okokból, sajnos, nem volt határozatképes és így kénytelenek voltunk clubunk működését szüneteltetni. A választmányi tagok távollétének azonban korántsem az indolencia volt az oka, hanem a club hadbavonult tagjainak távolléte, továbbá az a gond, amelyet szeretteinek a harctéren való élet-halálküzdelme váltott ki, avagy az a csapás, amelyet az illető tag hozzátartozójának, vagy barátjának elvesztése folytán érzett. Ugyanezen okoknál fogva elnökünk, gróf Hunyady József őnagyméltóságával is szünetelt a háború előtti szoros kapcsolat. A háború alatt kettős okunk volt Elnökünket a club ügyes-bajos dolgaival nem zavarni. Egyik ok volt az ő hivatalos és nagymérvű háborús elfoglaltsága, a másik pedig az a fájdalom, amely őt első nejének tragikus elhunytával érte. Mély gyászában mi is érző szívvel osztoztunk.

Az idő azonban minden fájdalmat enyhít. Tagjaink immár szükségét érezték annak, hogy a politikai és gazdasági megújhodni akarás titáni munkája mellett társadalmilag is megtegyék mindazt, ami a test és lélek felüdítéséhez és konzerválásához szükséges. Ez főleg az utolsó hónapokban több oldalról kifejezett abban az óhajban nyilvánult meg, amely clubunk mielőbbi talpraállítását tűzte ki célul, aminek élő bizonysága a mai közgyűlésen megjelent tagoknak nagy száma. Tagjainknak mind sűrűbben mutatkozó jelentkezése volt az oka a mai közgyűlésünk egybehívásának is, amelyen számadást kell adnunk a múltról és programot adni a jövőnek, stb., stb."

Ez volt az öt nehéz esztendő alatt a tagok lelki világának tükre, amelyhez még hozzá, kell fűznünk azt, hogy a háború alatt a Hinterlandon belülieket a már említett gondjaik mellett a rendesnél jóval nagyobb hivatali elfoglaltság is hátráltatta a clubéletben való tevékenykedésben.

1920

Ennek a szomorú időszaknak záróköve az 1920. évi lesújtó trianoni békeparancs volt.

Az ezer sebből vérző magyar nemzet a magyar „Hiszekegy" imájával együtt megtalálta önmagát és tudatára ébredt annak, hogy a hazáért nemcsak véreznie, hanem dolgoznia is kell. A magyar társadalom minden rétege hozzálátott az alkotó és teremtő munkához nemcsak a politika, a tudomány, a rendészet, a közgazdaság terén és a többi munkaterületeken, hanem társadalmi vonatkozásokban is és így a sportban is.

Így történt ez clubunkkal is, amikor a lelkes vezetőség, élén dr. Philippy Ödönnel, továbbá dr. Jordán Károly, Grofcsik János, dr. Kisjácai Szeless Ödön, Csépai Jenő, Pejtsik Károly, dr. Moldoványi Jenő, dr. Weber Lajos, Halden Elemér, Koltay István, Schödl Vilmos és dr. Pap Vilmos tagtársakkal és jelen szerény sorok írójával 1920. február 20-án az előkészítő választmányi ülést, majd dr. Philippy Ödön elnöklete mellett

1920. március hó 19-én

a Belvárosi kávéház különtermében rendes közgyűlést tartott, amivel megkezdődött a club történetének második újjáépítő időszaka.

A club eddigi múltját részletesen ismertető titkári jelentés a club hősi halottjairól és a háborúban eltűnt tagjairól való egyeletes megemlékezéssel kezdődött. A közgyűlés az elnök gróf Hunyady József hőslelkű nejének, valamint a club mintegy 20—25 hősi halált halt tagjának elvesztése feletti fájdalmának felállással percekig tartó síri csendben adott kifejezést jegyzőkönyvileg is megörökítvén fájdalmát.

Majd így szólott a jelentés:

„Tisztelt Tagtársak! Az elvérzettek szomorú emléke, valamint a multak veszteségei ne csüggesszenek el bennünket, hanem fokozott munkakedvvel adjanak inspirációt. A cselekvés és a tettek korszaka kell, hogy következzék ezután! Ez az egyetlen, ami méltóvá tesz a múltra és méltóvá tehet utódaink elismerésére.

A multak köteles és fájó megemlékezése mellett azonban hiányos lenne jelentésünk, ha most, mikor a régi választmány mandátuma alapszabályszerűen is lejárt, „nem adnánk programmot a még ma megválasztandó új választmánynak anélkül, hogy határozatának prejudikálni akarnánk. Ezen működési irányt és programmot a következőkben adjuk:"

Itt következett a részletes munkaprogramm, amely több pontban foglalta össze a tennivalókat. Az állami kikötők szorgalmazása, az osztályhelyeken clubházak és teleitetők építése, a magyar kis hajóipar fellendítése, esetleg egy kisebb hajóépítőműhely létesítése, végül egy külön magyar yachtujság megindítása szerepeltek a programmon.

Pejtsik Károly pénztáros szomorúan jelentette, hogy az elmúlt hat évben a club központi pénztára bevételek híján deficites volt, amit átmenetileg az aliga-világosi osztály fedezett.

Ugyanekkor teljes tisztújítás volt. A club elnökévé: gróf Hunyady József, alelnökei: Csépai Jenő, dr. Fináczy Béla, Gaál Gaszton, dr. Jánossy József, dr. Jordán Károly, dr. Philippy Ödön. Az új választmány tagjai: Gallart Girbal József, Grofcsik János, Halden Elemér, Iszer Károly, Józsa Andor, Kleindin Hugó, Krayer Gyula, Leipold Lajos, dr. Papp Vilmos, Pejtsik Károly, dr. Szeless Ödön, dr. Weber Lajos; póttagok: Izsák Tibor, Keönch Boldizsár, Stenzer József lettek. A közgyűlés után tartott választmányi ülés a saját kebeléből a következő tisztikart választotta: ügyvezető alelnök: dr. Jordán Károly, kapitány: Gróf esik János, főtitkár: Kleindin Hugó, pénztáros: Pejtsik Károly, ügyész: dr. Szeless Ödön.

Ugyanekkor a club osztályai is megtartották külön osztályüléseiket és megválasztották tisztikarukat is, úgy, hogy a club újra megkezdhette rendes alapszabályszerű működését. Az Almádi osztály taglétszáma akkor már 94-re emelkedett, ami főleg Grofcsik János clubkapitány és dr. Weber Lajos osztálytitkár munkájának volt köszönhető.

Május havában érte a clubot nagyon szeretett elnökének azon lesújtó elhatározása, hogy az elnöki tisztségéről lemond. A club tagjainak e fölötti fájdalmán nem sokat enyhített elnökének levele, melyben a clubot változatlan szeretetéről biztosította és további pártfogását megígérte és hogy ugyanakkor bejelentette alapító tagokul második feleségét, sz. Bellegarde Gábriellát, fiát, gróf Hunyady Imrét és leányát, Hunyady Ilona grófnőt is. Tekintettel arra, hogy a nemes gróf elhatározását minden igyekezetünk ellenére fenntartotta, mi sem természetesebb, mint az, hogy a club gróf Hunyady Józsefet egyik későbbi közgyűlésén örökös tiszteletbeli elnökévé választotta.

Augusztus 8-án és 22-én a club két jól sikerült versenyt rendezett. Siófokon augusztus 20-án tartottunk nyilvános versenyt, a „Honszeretet" nevű egyesület ünnepélyével kapcsolatban. Ezt a napot örökké felejthetetlenné tette részünkre vitéz nagybányai HORTHY MIKLÓS kormányzó és családjának megtisztelő jelenléte, akiket a club nevében, amint ez a képen is látható, főtitkárunk üdvözölt. Az üdvözlő beszéd elhangzása után adott jelre a startvonalban álló hajókról és csónakokról háromszoros harsány éljen hangzott el.

Az üdvözlésre a Kormányzó meleg szavakkal válaszolt, amit a szárazföldön is egybegyűlt nagyszámú közönség hatalmas éljenzéssel fogadott. Utána nyomban megkezdődött a két futamból álló vitorlás hajóverseny, amit a Kormányzó az utolsó hajó célbaérkezéséig nemcsak élénk figyelemmel kísért, hanem az egyes versenyzők taktikai munkájára, mint volt gyakorlott yachtversenyző, kritikai megjegyzéseket is tett.

A versenyt a siófoki Fogas-szállóban 150 terítékű fényes udvari bankett követte, ahol a Kormányzó sajátkezűleg adta át a győzteseknek a tiszteletdíjakat, sőt egyes versenyzőket (pl. dr. Moldoványi Jenőt) külön megszólítással tüntette ki.

Örök dicsőség számunkra, hogy elmondhatjuk, hogy Magyarország államfője, a legelső magyar ember, clubunk egyik versenyén jelen volt.

Október 22-én, majd november 5-én tartott választmányi ülésünkön úgy határoztunk, hogy clubunk egy hajóépítő vállalatot létesít, ami ,,Duna-Balaton kishajóépítő rt." cég alatt 500.000.— korona alaptőkével december 12-én meg is alakult. Ebből a kishajóépítő üzemből több vitorláshajó, evezős- és kisebb mentőcsónak került ki.

Ezek közül pl. a „Lucky Strike" nevű, Uhl Gyula clubtag tulajdonában lévő hajó több első díjat nyert a különféle versenyeken. A vállalat csaknem kizárólag a clubtagok áldozatkészségének köszönhette létrejöttét.

Ugyanekkor indított clubunk igen erőteljes mozgalmat clubtársaink körében egy magyar yachtujság és az osztályhelyeken építendő teleltetővel kapcsolatos clubházak alapítására, amint azt már clubunk megalapításakor felvette programmjába. A yachtujság eszméje már a következő évben megvalósult, az első clubház megépítésére azonban csak később került sor.

Igen nagyfontosságú volt továbbá a választmánynak december 3-án hozott határozata, amely szerint a választmány Grofcsik János kapitány javaslatára kimondotta, hogy lassankint eltér a versenyeknél a különböző típus-ok miatt bevezetett handicaprendszertöl és áttér az osztályhajórendszerre, mert egyedül ez adhatja meg az egyéni tudásnak és képességnek igazságos jutalmazását. Ezzel a határozattal a választmány ismételten megerősítette azt a felfogását, amelyet már a club alapításakor vallott és ki is fejezett, t. i., hogy a vitorlásversenyeken nem a leggyorsabb hajó, hanem a legjobban vitorlázni tudó egyén nyilváníttassék győztesnek. Ugyanekkor Grofcsik János kapitány indítványára egy hajótő és tőkén építendő nagyobb, 25 m2-es vitorlázatú és egy ugyanígy építendő kisebb 14 m2-es vitorlázatú (mindkettő) uszonyos hajótípus állapíttatott meg első osztályhajó gyanánt. A 14 m2-es hajótípusnak azonnal több híve akadt, a másikból pedig később, a most is érvényben lévő ú. n. 25-ös vándoryollé alakult ki.

1921

Január 1-én megindította a club az első magyar vitorlás szakújságot „Magyar Yacht" címmel. A lap felelős szerkesztője és kiadója Kleindin Hugó főtitkár, első munkatársa Grofcsik János, a club első kapitánya és Kelemen Lajos voltak. Már az első száma „Zászlóbontás" című vezércikk után értékes szakcikket hozott Grofcsik János tollából, amit a sportirányú cikkek egész sorozata követett. Bár lapunk az első hat évben szerény köntösben jelent meg, de annál részletesebben és teljes tárgyilagossággal számolt be minden sporteseményről. Első sorban a versenyek lefolyását és eredményeit ismertette, tekintet nélkül arra, melyik club rendezte azokat. De részletesen tájékoztatta az olvasót a vitorlás yachtsporttal kapcsolatos minden egyéb hírekről és tudnivalókról is. A „Magyar Yacht" akkor tehát valóban hézagpótló szerepet töltött be a magyar sportirodalomban, ami — tartalmát tekintve — ma is követendő például szolgálhat a mai sportgárdának.

Januárban Schwaab Alfréd nyug. altábornagy, a Bogláriosztály elnöke bejelentette, hogy megfelelő tisztikar híján nem tudta osztályát az elmúlt évi közgyűlés határozata értelmében átszervezni, ezért az osztálynak a háború óta megmaradt tagjait a club Balatonlellei osztályához írták át. Ez az osztályunk a most folyó évben újra megalakult.

Január 20-án rendezte a club Almádi-osztálya Budapesten a Katolikus Kör Molnár-utca 11. sz. a. zenetermében első táncvigalmát az osztály „Matrózsegély alapja" javára. A kitűnően sikerült táncestély volt a kiinduló pontja a club későbbi yachtbál-jainak és hagyományos yacht-teaestélyeinek.

Február hó 4-én tartott ülésén a club központi választmánya köszönetet mondott gróf Hunyady József lemondott elnökének a „Magyar Yacht" részére adott anyagi támogatásért, valamint a már említett hajóépítőüzem részvényeire juttatott tekintélyes jegyzéséért. Ugyanekkor a választmány elhatározta, hogy a Siófokon létesítendő clubház céljaira telket kér a Balatoni Kikötők Siófoki Felügyelősége útján a földművelésügyi minisztertől. Ez hamarosan meg is történt.

Február hó 7-én díjkiosztással kapcsolatos társasvacsorát rendezett clubunk a Bristol-szálló különtermében, amelyen dr. Purébl Győző mondott ünnepi beszédet.

A „Magyar Yacht" ez év februári számában „Gyújtsunk iskolahajóra" cím alatt lelkes felhívást intézett a club tagjaihoz egy létesítendő „Iskolahajóalap" anyagi támogatására. Gróf Hunyady József az első adományozók között tekintélyes őszszeggel szerepelt. A márciusi számban pedig „Építsünk típushajókat" cím alatt figyelmeztető cikk jelent meg arról, hogy nincs értelme annak, hogy mindenki a saját kedve vagy ízlése szerint tervezzen, avagy terveztessen vitorláshajót, hanem térjünk át véglegesen az osztályhajórendszerre, mert ezáltal a többé-kevésbbé igazságtalan előnyadás — az eddig szükséges rossz — végrevalahára megszüntethető lesz. A cikk írója „F" jelzéssel tőkesúlyos hajók megrendelésénél a nemzetközi yachtszövetség ismert versenyértékképlete szerint építendő ú. n. „R" hajókat ajánlotta, uszonyos hajóknál pedig a club által elfogadott és ezután elfogadandó osztályhajókat javasolta azzal, hogy egyelőre inkább kevesebb osztály legyen, de viszont az egyes osztályokban annál több hajót indíthassanak a versenyekben handicap nélkül. A cikk az újítások ellenére is elismeréssel adózik dr. Jordán Károly által szerkesztett sebességi szám képletéről, amely a sokféle méretű és vitorlanagyságú hajókra való tekintettel még sokáig nem lesz nélkülözhető.

A március 21-én tartott központi választmányi ülés a sportbizottság javaslatára Balaton körüli túraverseny és több más házi és nyilvános versenyrendezését határozta el és ez alkalommal került először kiírásra a még ma is érvényben lévő Balatonkenese—Keszthelyi rekordverseny is.

Spur István, a Balaton akkori kormánybiztosa, a clubhoz intézett levelében elismeréssel adózott a club működésének, örömmel üdvözölte a „Magyar Yacht" megindítását és a szerkesztőség munkájához sok sikert kívánt.

Augusztus 29-én alakult meg a club első dunai osztálya Budafokon. Az alakulat kezdeményezője Klaszek Ödön clubtag volt. Az osztály, mint testületi osztály fejtette ki működését a Budafoki Evezős és Vitorlázó Club kebelében. Osztályelnök Bossányi Gusztáv lett. Az osztály megalakulását november 5-én a budafoki Paul Péter-féle csárdában társasvacsorával ünnepelte meg.

1922

Február 11-én a club budafoki első Dunaosztálya Budafokon társasvacsorát rendezett, amelyről Klaszek Ödön clubtárs adott a „Magyar Yacht" részére humoros riportot.

Március 5-én a club dr. Weber Lajos indítványára a Gellért-szálló márványtermében hangversennyel kapcsolatos táncmulatságot rendezett, amelynek tiszta jövedelme a „Magyar Yacht"-sajtóalap javára fordíttatott.

Március 28-án tartotta a club harmadik rendes évi közgyűlését, dr. Philippy Ödön elnökletével. A főtitkár bejelentette, hogy gróf Hunyady József politikai szereplésére való hivatkozással lemondott a club elnöki tisztségéről. Elhatározását megmásíthatatlannak jelentette ki. A közgyűlés meghajolt elnökének érvelése előtt és úgy határozott, hogy méltó utód hiányában a tisztséget egyelőre betöltetlenül hagyja, volt elnökének erdemeit jegyzőkönyvileg örökíti meg, egyben hálás köszönetet mondott eddigi működéséért és pártfogásáért, végül az elnöklő indítványára gróf Hunyady Józsefet közfelkiáltással a club örökös tiszteletbeli elnökévé választotta.

A közgyűlési jelentés ismételten hangsúlyozta a clubházak megépítésének, ennek az eddig még be nem váltott programmpontnak megvalósítását, kiemelve azt, hogy egyelőre legalább egy központi, téli hajótárolásra is alkalmas clubház építtessék meg lehetőleg Siófokon, ami bizonyára buzdításul fog szolgálni a többi osztályokra nézve is. A jelentés szerint a clubtagok létszáma akkor 489 volt, akik öt osztály között oszlottak meg.

A választások során a sorsolás útján kieső alelnökök helyébe Bossányi Gusztáv, dr. Izsák Gyula és Véghely Dezső kerültek. Az elnökség többi tagjai Csépai Jenő és dr. Jordán Károly alelnökök megmaradtak. A választmány tagjai lettek: Gallart Girbal József, Halden Elemér, Iszer István, Józsa Andor, Klaszek Ödön, Kleindin Hugó, Marton Ernő, Oswald Róbert, dr. Philippy Ödön, Regensperger István, dr. Szeless Ödön és dr. Weber Lajos.

Áprilisban a club kaáli Nagy Dezsőnek, a Balatoni Kikötők M. kir. Felügyelősége főnökének jóakaró támogatásával Siófokon, a Sió jobb partján clubházépités céljaira 30 éves bérlet formájában igen szép területet kapott. A bérleti szerződést decemberben meg is kötöttük. A választmány a kedvező hírt örömmel vette tudomásul, egyben utasította főtitkárt a clubházépítőakció mielőbbi megindítására.

Bossányi Gusztáv alelnök meghívására a club résztvett a Budafoki osztály április 30-án tartott clubházfelavató ünnepélyén.

Május 2-án dr. Jordán Károly jelentést tett a Magyar Vitorlás Yachtszövetség megalakulása ügyében folytatott tárgyalásairól, amit a club választmánya azzal vett tudomásul, hogy dr. Jordán Károly folytassa tovább a tárgyalásokat dr. Bóczán Elemér és Grofcsik János tagtársakkal együtt.

Május 23-án a club Aliga—Világosi Osztálya elnökévé választotta Gallart Girbal Józsefet, aki e tisztséget azóta megszakítás nélkül viseli.

A „Magyar Yacht" májusi számában pontos kimutatás jelent meg a clubtagok tulajdonában lévő összes felmért hajókról. A kimutatás a későbbi évek számaiban is megjelent, megtoldva a Királyi Magyar Yacht Club, mint akkor még egyetlen társyachtclub hajóival.

A club Balatonlellei Osztálya május 16-án id. Izsák Gyulát az osztály elnökévé, báró Kemény Pált elnökhelyettessé választotta. Az osztály kapitánya Leipold Lajos, helyettese pedig dr. Bóczán Elemér lett.

A május 30-án tartott választmányi ülés a club tisztikarát a következőképpen választotta meg: Kapitány: Grofcsik János, főtitkár: Kleindin Hugó, pénztáros: Józsa Andor, ügyész: dr. Bóczán Elemér, háznagy: dr. Heyduck Ödön.

A június 27-én tartott választmányi ülés elhatározta a clubházépítőakció megindítását. A szükséges tőkét a tagok által adandó és idővel visszafizetendő kamatmentes előlegekből kívánták megszerezni. Egyben megállapították a végleges versenykiírásokat, amit a „Magyar Yacht"-bán tettek közzé. Elhatározta továbbá, hogy az osztályok közötti nemes versengés előmozdítására egyszer s mindenkorra osztályversenyt írnak ki és az ezüst serleg vándordíjat mindig a győztes osztály elnöke kapja. Kijelölték továbbá Grofcsik János clubkapitány javaslatára a versenyintézői teendők ellátására alkalmas személyeket, valamint a hajófelmérésére jogosultakat is, végül beválasztották a „Magyar Yacht" szerkesztő-bizottságába Klaszek Ödön tagtársat.

A határozatoknak megfelelően megindult a clubház-akció. Mintegy ezer példányban kinyomatták és szétküldtek egy „Felhívás"-t, amelyet a „Magyar Yacht" júliusi száma is szószerint közölt. Az akció eredményeképpen a főtitkár már a Siófokon július 29-én tartott választmányi ülésen jelentette, hogy mintegy 100.000.— koronányi jegyzés történt, további jegyzések pedig még várhatók. Jelentette továbbá, hogy az építkezés céljaira, mintegy 60 köbméter épületfát sikerült lekötnie, amit a club ráér 1—2 év múlva megfizetni. Bejelentette, hogy a club volt elnöke egymaga külön 20.000 koronát fizetett be erre a célra, úgy, hogy a siófoki clubház megépítése máris biztosítva van, mert a jelekből ítélve , még mintegy 400.000 koronára van biztos kilátás. Végül jelentette, hogy a club részére biztosított siófoki állami telken már leng a club lobogója és így már csak a tagok áldozatkészségén múlik, hogy az ne az üres telken, hanem a club tornyán lengjen.

Az örömhírek betetőzéséül a következő napon, vagyis 1922. július 30-án ugyancsak Siófokon közel 100 clubtag jelenlétében és Véghely Dezső elnöklésével a club rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen kitörő örömmel és lelkesedéssel megválasztotta a club elnökévé gróf Jankovich-Bésán Endre nemzetgyűlési képviselőt, aki e tisztséget 1936. december havában történt haláláig, tehát több, mint 14 esztendeig viselte. Gróf Jankovich-Bésán Endrének elnökké választása a club történetében forduló pontot jelent és így méltán mondhatjuk, hogy ezzel a nappal kezdődött a club történetének harmadik időszaka.

Augusztus 27-én zajlott le a club siófoki nyílt versenye, ezt megelőzőleg, július 9-én pedig balatonlellei versenye. Mindkettőről jelen évkönyvünk külön fejezetében számolunk be. Végül ugyanekkor alakult meg Siófokon a club Siófoki osztálya, amelynek első elnöke Csík József gyártulajdonos, kapitánya és titkára pedig Józsa Andor lett.

A már említett nyilvános versennyel és alakuló közgyűléssel kapcsolatban a club a siófoki Fogas szállodában mintegy 100 terítékű ünnepi ebédet tartott, amelyen a Királyi Magyar Yacht Club több tagjával képviseltette magát. Itt nyújtotta át Véghely Dezső alelnök a megválasztott új elnökének, gróf Jankovich-Bésán Endrének club commodore-i lobogóját, amit a díjak kiosztása követett.

Az ünnepélyes közgyűlés, valamint a nyilvános versenyek révén a Királyi Magyar Yacht Club és a club közötti barátságos érzés még jobban kimélyült.

Augusztus 29-én az Opera étterem külön helyiségében tartott ülésén Kleindin Hugó főtitkár jelentette, hogy a magyar pénzegység várható romlására való tekintettel a befolyt pénzből hamarosan anyagot vásárolt és kéri a tagokat, hogy inkább természetbeni épületanyagokkal, mint készpénzelőlegekkel segítsék elő a siófoki központi clubház felépítését. Ugyanezen ülésen felvették a tagok sorába a már megalakult keszthelyi és siófoki új osztályokba jelentkezőket.

A szeptember 12-én tartott ülésen Józsa Andor, mint a siófoki clubház egyik főmozgatója, arról számolt be már, hogy a Siófoki Kikötőfelügyelőség mérnökeivel pontos számításokat végzett a szükséges épületanyagok mennyisége és ára tekintetében és kéri a tagok további hozzájárulását. Ugyanekkor Véghely Dezső alelnök jelenti, hogy a Siófoki osztály és általában a club ne számítson az Almádi Osztály tagjainak erősebbmérvű anyagi támogatására, mert már az ő osztályuk kebelében is megindult a mozgalom az Almádiban építendő clubház érdekében, amit nagyban elősegít gróf Jankovich-Bésán Endrének, a club most választott elnökének kijelentése, hogy az almádi clubház megépítését nagyobb adománnyal fogja elősegíteni. Ezzel kapcsolatban dr. Bóczán Elemér indítványára az elnökség

szeptember 16-án rendkívüli közgyűlést hívott össze, amelynek egyedüli tárgya a tagsági díjaknak a korona romlásával lépést tartó felemelése volt, egyben kimondották — Véghely Dezső elnöklete mellett — azt is, hogy az alapszabályok rendelkezéseinek megfelelően az új alapító tagok tagsági, valamint a rendes és pártoló tagok felvételi díját kizárólag a club törzsvagyonának gyarapítására a jelen esetben clubházépítésre fogja fordítani. A határozat következtében főleg az Almádi Osztályban tömegesen léptek át a rendes tagok sorából az alapító tagok közé.

November 23-án a dr. Izsák Gyula elnökletével a club új helyiségében a Budapest—Erzsébetvárosi Keresztény Kaszinó különtermében megtartott választmányi ülésen Józsa Andor indítványára elhatározták, hogy a club fennállásának tizedik esztendejét díszközgyűlés keretében fogják megünnepelni. Az ülés után 60 terítékű társasvacsora volt az új clubhelyiségben. A vacsorát éjfélig tartó tánc követte.

December 13-án tartotta a club új helyiségében dr. Izsák Gyula kúriai bíró alelnök, majd később gróf Jankovich-Bésán Endre elnök vezetésével tízéves jubiláns közgyűlését, melyen képviselve voltak a balatoni alakulatok közül a Királyi Magyar Yacht Club, a Balatoni Szövetség és megjelent Spur István balatoni kormánybiztos is. A Club 10 éves történetét a club főtitkára ismertette részletes jelentésében, kiemelve benne a club küzdelmeit és történetének fontosabb mozzanatait.

A clubot a kormány és a balatoni érdekeltség képviseletében Spur István balatoni kormánybiztos meleg szavakkal üdvözölte és méltatta a balatoni yachtsportnak a balatoni kultszra kiható rendkívüli fontosságát. Utána a Királyi Magyar Yacht Club képviseletében Kienast Ferenc és néhány budapesti sportclub képviselője mondott üdvözlő beszédet.

Az ünnepi közgyűlést 150 terítékes vacsora követte.

1923

Az év eseményeinek sorát a február 8-án a Gellért-szálló márványtermében rendezett bál nyitotta meg, mely alkalommal ,,Zé Rudolf" nevű zeneszerző gróf Jankovich-Bésán Endréné tiszteletére külön balatoni csárdást szerzett. A bál dr. Heyduck Ödön rendezésében igen látogatott volt és kitűnően sikerült; a Királyi Magyar Yacht Club képviseletében a club commodoréja, gróf Széchenyi Emil és Gordon Róbert vicecommodore is jelen voltak.

A „Magyar Yacht" márciusi száma részletesen beszámolt a vigalomról.

A Yachtbál jövedelmének túlnyomó része a club sajtóalapját gyarapította. Ugyanebben a számban jelent meg újra a club tagjainak tulajdonában lévő hajók kimutatása, mely már 48 vitorlás hajóról számol be.

Ugyancsak márciusban kezdődtek meg a club első siófoki clubházának alapozó munkálatai.

A választmány március 21-én tartott ülésében Grofcsik János kapitány a sportbizottság nevében előterjesztette az évfolyamán tartandó versenyek programmját és kiírását. Ezekről a versenyekről évkönyvünk másik részén számolunk be. Ugyanezen ülésen Véghely Dezső alelnök bejelentette a Yacht Szövetség ügyében folytatott tárgyalásának eredményét, közölvén, hogy a clubok között a személyi ügyek tekintetében teljes megegyezés jött létre.

Április 18-án tartotta a Club rendes évi közgyűlését dr. Izsák Gyula alelnök vezetésével. A választások eredménye a következő volt: elnök: gróf Jankovich-Bésán Endre, alelnökök: dr. Bóczán Elemér, dr. Jordán Károly, Bossányi Gusztáv, dr. Izsák Gyula és Véghely Dezső. Választmányi tagok: Gallart Girbal József, Halden Elemér, Kleindin Hugó, dr. Weber Lajos, Iszer István, Józsa Andor, Klaszek Ödön, Oswald Róbert, dr. Philippy Ödön, dr. Szeless Ödön, Grofcsik János, Regensperger István. Ezenkívül az osztályok is küldtek a választmányba 20 tagot. A közgyűlést követő választmányi ülésen Véghely Dezsőt egyhangúlag ügyvezető alelnökké választották. A tisztikar többi tagjai: első kapitány: Grofcsik János, másodkapitány: dr. Pongó Kiss Kálmán, főtitkár: Kleindin Hugó, jegyző: Oswald László, pénztáros: Oswald Róbert, háznagy: dr. Heyduck Ödön, ügyész: dr. Bóczán Elemér.

Május 23-án tartott ülésén a választmány az alapszabályok magyarázataként kimondotta, hogy a club osztályai nem képeznek külön jogi személyt, tehát nem köthetnek a clubra nézve terhes szerződéseket, de az is következik ebből, hogy az osztályok kezelésében lévő vagyon „clubvagyon" és mint ilyen, a club összességének tulajdonát képezi, végül az is, hogy a clubra nézve csak azok a szerződések és megállapodások kötelezőek, amelyeket a választmány jóváhagyott és amelyeket az alapszabályok rendelkezéseinek megfelelően (elnök és főtitkár, vagy vagyonnyilvántartó pénztáros) írtak alá.

A választmány szeptember 26-án tartott ülésén a főtitkár jelentette, hogy a magyar korona vásárló erejének ijesztő leromlása következtében nem tudja a club pénzügyi egyensúlyát fenntartani, és indítványára elsősorban az Almádi Osztály kívánságára elhatározták, hogy 25.000.— koronás alapon alapító tag bejelentéseket tovább már nem fogad el. Elhatározták továbbá, hogy tiszteletdíjak, jelvények és folyó kiadások fedezésére a tagok körében gyűjtést indítanak, a „Magyar Yacht" hátralévő három havi számát pedig együttes számban jelentetik meg. A befolyt adományokat a club a „Magyar Yacht"-ban nyugtázta.

Ugyanez a választmányi ülés tudomásul vette, hogy a club tagjai által alapított Duna-Balaton Kishajóépítő R. T. részvénytöbbséget képviselő csoport részvényeit a lágymányosi Budai Csónakázó Egylet vette át, ennekfolytán a club érdekeltsége ezen hajóépítő üzemnél megszűnt, a részvénytársaság pedig felszámolt.

A részvénytársasági alakulat felszámolásával és az üzemnek az említett dunai vizisportegyesületnek történt átadásával végeredményében clubunk egy új dunai csónaküzem létesítését is lehetővé tette. A szóban forgó üzemnek átadását clubunk vezetősége helyeselte, mert már clubunk alapítása alkalmával hangoztatott az az óhaj, hogy a Balaton mellett is létesüljön egy modern hajóépítőüzem, megvalósult, és pedig Siófokon. Ezt a siófoki modern hajóépítőüzemet egyik lelkes tagunk, Breuer B. Armand „Nautika Hajóépítőgyár" cím alatt létesítette. Mindnyájan tudjuk, hogy ez a siófoki üzem később a már 1881. év óta működő balatonfüredi hajóépítőüzemmel egyesülve, 1920-ban, mint Balatoni Yachtépítő r.-t. működött, amely vállalatot később és pedig 1931-ben közmegnyugvásra a MÁV. tulajdonban lévő Balatoni Hajózási r.-t. vett át. Ez a most már állami tulajdonban lévő balatonfüredi és siófoki egyesített hajóépítőüzem a vitorláshajóipart hazánkban ma már olyan magas színvonalra emelte, ami a külföldi behozatalt immár teljesen feleslegessé tette. Ezért teljes elismeréssel adózunk elsősorban a MÁV. m. t. Igazgatóságának, amely felismerve a vitorlássportnak a Balaton kultuszára kiható fontosságát, áldozatkészségével lehetővé tette ezen ma még korántsem jövedelmező hajóépítőüzem átvételével ezen iparágnak minden igényeket kielégítő magas színvonalra emelését, köszönet Brunner Vilmos őméltóságának, a B. H. r.-t. vezérigazgatójának, aki a clubok méltányos kívánsága elől sohasem zárkózott el és példát adó igyekezettel igyekszik mérnöki tudásával és gyakorlati tapasztalataival ezen ránk nézve igen fontos üzemet még inkább emelni. Végül elismerés jár részünkről Benacsek Jenőnek, clubunk régi tagjának, a Hajóépítőüzem főnökének is, aki ritka éleslátással párosult ügybuzgósággal iparkodik a hajótervezés és építés terén a lehető legjobbat produkálni, úgy, hogy most már csak sporttársainkon múlik, hogy ezen üzemnek pártolásával az nemcsak minőség, hanem a lehető legnagyobb forgalom elérésével olcsóság tekintetében is a sportolók minden méltányos kívánságának megfelelhessen.

A fentebbiekből következik, hogy noha vitorláshajók építése terén a kezdeményezés dicsősége a legelső társclubot, a K. M. Y. C.-ot illeti, mindazonáltal a hajóépítés továbbfejlesztése érdekében clubunk is hathatósan közreműködött.

Október 17-én tartott választmányi ülésen jelentették, hogy a siófoki clubház építkezése befejezéshez közeledik. Ezzel kapcsolatban többek indítványára elhatározták, hogy a club tagjaiból álló „Siófoki Clubház érdekeltség"-et, mint alkalmi egyesülést megszüntetik, a clubházat a club központi ügyvezetése veszi át, amelynek viszont vállalnia kell a clubháznak közel 10 millió koronát tevő adósságát. A clubházérdekeltség október 19-én tartott közgyűlésén, ahol Véghely Dezső elnökölt, ennek megfelelően határozott. A határozatot a „Magyar Yacht" október—november—decemberi egyesített számában tették közzé. A választmány október 24-én és november 28-án tartott ülésén ezt tudomásul vette, elfogadta és megbízta Józsa Andort, Kocsis Tivadart., mint a clubház építőjét, valamint Kleindin Hugó főtitkárt, hogy a clubház építkezésének ügyét a központi ügyvezetés nevében, tehát az összesség javára folytassák és erről a választmánynak jelentést tegyenek.

A főtitkár bejelentette, hogy a siófoki clubházon kívül az Almádi és Lellei osztályok is foglalkoznak clubházépítés gondolatával. Véghely Dezső ügyvezető alelnök bemutatta a club Almádi-osztályának a Veszprémi Székes Káptalannal az almádi clubház telkének tárgyában 1923. május 1—1953. május 1-ig, 30 évi időtartamra szóló haszonbérleti szerződését, amit a választmány október 24-én tartott ülésén örömmel vett tudomásul s egyben köszönetet mondott Véghely Dezső ügyvezető alelnöknek ez ügyben kifejtett eredményes működéséért.

A Budapesti M. Kir. Honvéd Városparancsnokság felszólítására a választmány elhatározta, hogy a honvédség, csendőrség és rendőrség kötelékébe tartozó tisztek tagfelvételénél a szokásos szavazást mellőzni fogja.

A főtitkár végül ismertette a club Lellei-osztályának dr. Bóczán Elemér alelnökkel 1923. évi október 23-án kötött szerződését, amely szerint az alelnök örökhaszonbérbe adja az osztálynak a Balatonlellén 445. sz. tjkönyvben A/1. alatt foglalt 686/12. a. 4. hr. szám alatti telkét clubházépítés céljára évi 20.— korona úri jog elismerési díj lefizetése mellett, a jog telekkönyvi biztosításával.

Dr. Bóczán Elemér nemeslelkű elhatározása következtében most már a balatonlellei clubház megépítése is biztosítva volt. A választmány dr. Bóczán Elemérnek hálás köszönetét nyilvánította.

December 23-án alakult meg a club Csopaki-osztálya Hankóczy Jenő elnöklésével. Az osztály megalakulása az elnökön kívül dr. Ferenczy József, Benacsek Jenő és Laib Tivadar munkásságának köszönhető.



Előzmény          Tartalomjegyzék          Folytatás