Balatonalmádi Építők Vizisporttelepe

A Helyismeret wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Fdanko (vitalap | szerkesztései) 2015. május 14., 14:00-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „=Balatonalmádi-Építők Vizisporttelepének alapítása= <blockquote>"Ahhoz, hogy valamit megalkossunk, nemcsak akarat, hanem munka, pénz és szív is kell!"</blockq…”)

(eltér) ←Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

Balatonalmádi-Építők Vizisporttelepének alapítása

"Ahhoz, hogy valamit megalkossunk, nemcsak akarat, hanem munka, pénz és szív is kell!"

A KEZDET 1952-1953

A Középdunántúli Építőkőfejtő Vállalat (később É.M. 2 sz. Építőkőfejtő Vállalat) 1952 májusában a Tervgazdasági Értesítőben megjelent hirdetésre kérte és megkapta az IBUSZ-tól könyv jóváírással a "Napsugár" nevű 22-es osztályonkívüli tőkesúlyos hajót és a "Fergeteg" jégvitorlást. A Napsugárt vitorlázattal együtt, de nagyon rossz állapotban vettük át a Balatonfüredi Hajógyárban és teherautón hoztuk Balatonalmádiba. Kijavíttattuk és 1952 év július végén vízre tettük. Ebben az időben még senki sem gondolt arra, hogy valamikor nevezetes lehet ez a dátum, s így a napra nem emlékszik egyikőnk sem.

A nyár folyamán többen ismerkedtünk a vitorlázás tudományával, de nemcsak mi balatoniak, hanem a szabadságát itt töltő Wessely Vilmos és Borovi Péter is.- El-el beszélgettek egy-egy szélcsendben a Napsugár fedélzetén. /:Talán lesz még az almádi Építőknek egyszer több hajója is ?:/ Így telt el 1952 év nyara. Jött az ősz és a Napsugár bevonult a Balaton -füredi Hajógyár téli tárolójába, már mint az Építők hajója sok-sok reménnyel a fedél-zetén.- 1952-53 telén kipróbáltuk a Fergeteg jégvitorlást is kisebb-nagyobb szerencsével, téli fürdéssel, forraltborral. Ebben az időben vizisportról még nem sok szó esett, - csak vitorláztunk -. De jött a tél és már tervezgettünk.- 1953 a lassú fejlődés és a tervezgetés éve volt. Közeledett a május. Mindin-kább vágyódtunk még egy hajóra, mert egy már 1952 nyárvégén is kevésnek bizonyult; - sok volt az eszkimó az egy fókához -. Kevesen ettünk belőle, de evés közben nagyon megjött az étvágyunk.- Május elején megtudtuk, hogy a 22 sz. Állami Építőipari Tröszt a Tramontana nevű hajóját nem váltja, illetve nem fizeti ki a Balatonfüredi Hajógyárnál. Engedélyt és pénzt kértünk feletteseinktől arra, hogy ezen hajót megvehessük. Az engedélyt, a pénzt megkaptuk. Boldogok voltunk, de nem sokáig, mert a vételt a 22.sz.Építőipari Tröszt tárgytala-nítani tudta azzal, hogy mégis kifizette a Hajógyár követelését s így az elsőbbség jogán a Tramontana az övéké lett. De - talán a sors a-karta így - a Tramontana helyett három hajónk lett. - A "Betyár" egy teljesen romos hajótek¬ nő volt és azt hozattuk helyre. - Az egész fa-munkát, kajütöt, dekket és kiel-felszerelést