„Balatonfüredi Yacht Club” változatai közötti eltérés

A Helyismeret wikiből
 
(Egy közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
2. sor: 2. sor:
  
 
A Balatonfüredi Yacht Club jogelődjének tekinthető Balaton-Füredi Yacht-Egylet 1867. március 16-án alakult. Tagjainak fele a magyar arisztokrácia soraiból került ki. Az Egylet parancsnoka (commodore) gróf Batthyányi Ödön, másodparancsnoka (vicecommodore) gróf Széchenyi Béla, parancsnoka pedig Birly István lett. A Club, története során, számos átalakuláson esett át.
 
A Balatonfüredi Yacht Club jogelődjének tekinthető Balaton-Füredi Yacht-Egylet 1867. március 16-án alakult. Tagjainak fele a magyar arisztokrácia soraiból került ki. Az Egylet parancsnoka (commodore) gróf Batthyányi Ödön, másodparancsnoka (vicecommodore) gróf Széchenyi Béla, parancsnoka pedig Birly István lett. A Club, története során, számos átalakuláson esett át.
A kezdeti lelkesedés után, az 1870-es években, jelentősen visszaesett a vitorlázási kedv, amihez hozzájárulhatott az is, hogy egy hajó fenntartása nagyon sokba került. Az 1979-es év nagy áttörést hozott. Ekkor költözött Balatonfüredre [[Young Richárd|Richard Young]], angol hajóépítő, azzal a szándékkal, hogy hajóépítő üzemet létesítsen. Már az 1880-as évek elején több vitorlás is elkészült, mellyel színes vízi élet vette kezdetét. A második világháború nagy pusztítást végzett a Club életében is: a hajóállomány és az infrastruktúra is jelentős károkat szenvedett, a kommunizmus pedig felszámolta a vitorlázás társadalmi közegét. Az 1950-60-as években, az idegenforgalom érdekében a vitorlázás megtűrt sporttá vált. A kétezres években sorra újították fel a balatoni vitorláskikötőket, köztük a balatonfüredit is.
+
A kezdeti lelkesedés után, az 1870-es években, jelentősen visszaesett a vitorlázási kedv, amihez hozzájárulhatott az is, hogy egy hajó fenntartása nagyon sokba került. Az 1979-es év nagy áttörést hozott. Ekkor költözött Balatonfüredre [[Young Richárd|Richard Young]], angol hajóépítő, azzal a szándékkal, hogy hajóépítő üzemet létesítsen. Már az 1880-as évek elején több vitorlás is elkészült, mellyel színes vízi élet vette kezdetét. A második világháború nagy pusztítást végzett a Club életében is: a hajóállomány és az infrastruktúra is jelentős károkat szenvedett, a kommunizmus pedig felszámolta a vitorlázás társadalmi közegét. Az 1950-60-as években, az idegenforgalom érdekében, a vitorlázás megtűrt sporttá vált. A kétezres években sorra újították fel a balatoni vitorláskikötőket, köztük a balatonfüredit is.
A Club a hagyományőrzés mellett nagy hangsúlyt fektet az újabb sportoló generációk nevelésére és támogatására.  
+
A Club, a hagyományőrzés mellett, nagy hangsúlyt fektet az újabb sportoló generációk nevelésére és támogatására.  
  
 
==Kronológia==
 
==Kronológia==
25. sor: 25. sor:
 
*Wagner Imre: A balatonfüredi hajógyár története 1881-1996. Balatonfüred, 2006.
 
*Wagner Imre: A balatonfüredi hajógyár története 1881-1996. Balatonfüred, 2006.
 
*Képeslapok forrása: Eötvös Károly Megyei Könyvtár Helyismereti Gyűjteménye, Veszprém
 
*Képeslapok forrása: Eötvös Károly Megyei Könyvtár Helyismereti Gyűjteménye, Veszprém
 
  
 
{{Indoklás
 
{{Indoklás
36. sor: 35. sor:
 
Az évtizedek során a Balatonfüredi Yacht Club a helyi vitorlás közösség, a hazai és nemzetközi vizes sportok meghatározó helyévé vált.
 
Az évtizedek során a Balatonfüredi Yacht Club a helyi vitorlás közösség, a hazai és nemzetközi vizes sportok meghatározó helyévé vált.
 
}}
 
}}
 +
 +
  
  

A lap jelenlegi, 2019. január 17., 11:30-kori változata

BYC.jpg

A Balatonfüredi Yacht Club jogelődjének tekinthető Balaton-Füredi Yacht-Egylet 1867. március 16-án alakult. Tagjainak fele a magyar arisztokrácia soraiból került ki. Az Egylet parancsnoka (commodore) gróf Batthyányi Ödön, másodparancsnoka (vicecommodore) gróf Széchenyi Béla, parancsnoka pedig Birly István lett. A Club, története során, számos átalakuláson esett át. A kezdeti lelkesedés után, az 1870-es években, jelentősen visszaesett a vitorlázási kedv, amihez hozzájárulhatott az is, hogy egy hajó fenntartása nagyon sokba került. Az 1979-es év nagy áttörést hozott. Ekkor költözött Balatonfüredre Richard Young, angol hajóépítő, azzal a szándékkal, hogy hajóépítő üzemet létesítsen. Már az 1880-as évek elején több vitorlás is elkészült, mellyel színes vízi élet vette kezdetét. A második világháború nagy pusztítást végzett a Club életében is: a hajóállomány és az infrastruktúra is jelentős károkat szenvedett, a kommunizmus pedig felszámolta a vitorlázás társadalmi közegét. Az 1950-60-as években, az idegenforgalom érdekében, a vitorlázás megtűrt sporttá vált. A kétezres években sorra újították fel a balatoni vitorláskikötőket, köztük a balatonfüredit is. A Club, a hagyományőrzés mellett, nagy hangsúlyt fektet az újabb sportoló generációk nevelésére és támogatására.

Kronológia

  • 1867 - Balaton-Füredi Yacht-Egylet
  • 1884 - Balatoni Vitorlázó Egylet
  • 1885 - Stefánia Yacht Egylet
  • 1912 - Magyar Yacht Club
  • 1913 - Királyi Magyar Yacht Club
  • 1946 - Balatoni Hajózási Sport Egyesület
  • 1951 - Balatonfüredi Vasas Sport Club
  • 1975 - Magyar Hajó- és Darugyár Balatonfüredi Sport Egyesület
  • 1985 - Ganz Hajó Balatonfüredi Sport Egyesület
  • 1990 - Balatonfüredi Sport Club
  • 1998 - Balatonfüredi Yacht Club


Irodalom

  • Burka-Glatz: Balatonfüred sporttörténete, 2000.
  • Simon Károly: 140 év - a Balatonfüredi Yacht Club története, [2007]
  • Wagner Imre: A balatonfüredi hajógyár története 1881-1996. Balatonfüred, 2006.
  • Képeslapok forrása: Eötvös Károly Megyei Könyvtár Helyismereti Gyűjteménye, Veszprém
Cimer-bfured.png
"Az évtizedek során a Balatonfüredi Yacht Club a helyi vitorlás közösség, a hazai és nemzetközi vizes sportok meghatározó helyévé vált."

A Balatonfüred Értéktárba bekerült az Értéktár Bizottság 2/2017. (VI.20.) határozata alapján