„Balatonfüredi Yacht Club” változatai közötti eltérés
(5 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
− | [[Image:BYC.jpg|thumb|right| | + | [[Image:BYC.jpg|thumb|right|200px]] |
A Balatonfüredi Yacht Club jogelődjének tekinthető Balaton-Füredi Yacht-Egylet 1867. március 16-án alakult. Tagjainak fele a magyar arisztokrácia soraiból került ki. Az Egylet parancsnoka (commodore) gróf Batthyányi Ödön, másodparancsnoka (vicecommodore) gróf Széchenyi Béla, parancsnoka pedig Birly István lett. A Club, története során, számos átalakuláson esett át. | A Balatonfüredi Yacht Club jogelődjének tekinthető Balaton-Füredi Yacht-Egylet 1867. március 16-án alakult. Tagjainak fele a magyar arisztokrácia soraiból került ki. Az Egylet parancsnoka (commodore) gróf Batthyányi Ödön, másodparancsnoka (vicecommodore) gróf Széchenyi Béla, parancsnoka pedig Birly István lett. A Club, története során, számos átalakuláson esett át. | ||
− | A kezdeti lelkesedés után, az 1870-es években, jelentősen visszaesett a vitorlázási kedv, amihez hozzájárulhatott az is, hogy egy hajó fenntartása nagyon sokba került. Az 1979-es év nagy áttörést hozott. Ekkor költözött Balatonfüredre [[Young Richárd|Richard Young]], angol hajóépítő, azzal a szándékkal, hogy hajóépítő üzemet létesítsen. Már az 1880-as évek elején több vitorlás is elkészült, mellyel színes vízi élet vette kezdetét. A második világháború nagy pusztítást végzett a Club életében is: a hajóállomány és az infrastruktúra is jelentős károkat szenvedett, a kommunizmus pedig felszámolta a vitorlázás társadalmi közegét. Az 1950-60-as években, az idegenforgalom érdekében a vitorlázás megtűrt sporttá vált. A kétezres években sorra újították fel a balatoni vitorláskikötőket, köztük a balatonfüredit is. | + | A kezdeti lelkesedés után, az 1870-es években, jelentősen visszaesett a vitorlázási kedv, amihez hozzájárulhatott az is, hogy egy hajó fenntartása nagyon sokba került. Az 1979-es év nagy áttörést hozott. Ekkor költözött Balatonfüredre [[Young Richárd|Richard Young]], angol hajóépítő, azzal a szándékkal, hogy hajóépítő üzemet létesítsen. Már az 1880-as évek elején több vitorlás is elkészült, mellyel színes vízi élet vette kezdetét. A második világháború nagy pusztítást végzett a Club életében is: a hajóállomány és az infrastruktúra is jelentős károkat szenvedett, a kommunizmus pedig felszámolta a vitorlázás társadalmi közegét. Az 1950-60-as években, az idegenforgalom érdekében, a vitorlázás megtűrt sporttá vált. A kétezres években sorra újították fel a balatoni vitorláskikötőket, köztük a balatonfüredit is. |
− | A Club | + | A Club, a hagyományőrzés mellett, nagy hangsúlyt fektet az újabb sportoló generációk nevelésére és támogatására. |
==Kronológia== | ==Kronológia== | ||
24. sor: | 24. sor: | ||
*Simon Károly: 140 év - a Balatonfüredi Yacht Club története, [2007] | *Simon Károly: 140 év - a Balatonfüredi Yacht Club története, [2007] | ||
*Wagner Imre: A balatonfüredi hajógyár története 1881-1996. Balatonfüred, 2006. | *Wagner Imre: A balatonfüredi hajógyár története 1881-1996. Balatonfüred, 2006. | ||
− | + | *Képeslapok forrása: Eötvös Károly Megyei Könyvtár Helyismereti Gyűjteménye, Veszprém | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
{{Indoklás | {{Indoklás | ||
39. sor: | 35. sor: | ||
Az évtizedek során a Balatonfüredi Yacht Club a helyi vitorlás közösség, a hazai és nemzetközi vizes sportok meghatározó helyévé vált. | Az évtizedek során a Balatonfüredi Yacht Club a helyi vitorlás közösség, a hazai és nemzetközi vizes sportok meghatározó helyévé vált. | ||
}} | }} | ||
+ | |||
+ | |||
45. sor: | 43. sor: | ||
Fájl:Byc02.jpg | Fájl:Byc02.jpg | ||
</gallery> | </gallery> | ||
− | + | ||
[[Category:Balatonfüred]][[Category:Sport]][[Category:Balatonfüredi értéktár]] | [[Category:Balatonfüred]][[Category:Sport]][[Category:Balatonfüredi értéktár]] |
A lap jelenlegi, 2019. január 17., 11:30-kori változata
A Balatonfüredi Yacht Club jogelődjének tekinthető Balaton-Füredi Yacht-Egylet 1867. március 16-án alakult. Tagjainak fele a magyar arisztokrácia soraiból került ki. Az Egylet parancsnoka (commodore) gróf Batthyányi Ödön, másodparancsnoka (vicecommodore) gróf Széchenyi Béla, parancsnoka pedig Birly István lett. A Club, története során, számos átalakuláson esett át. A kezdeti lelkesedés után, az 1870-es években, jelentősen visszaesett a vitorlázási kedv, amihez hozzájárulhatott az is, hogy egy hajó fenntartása nagyon sokba került. Az 1979-es év nagy áttörést hozott. Ekkor költözött Balatonfüredre Richard Young, angol hajóépítő, azzal a szándékkal, hogy hajóépítő üzemet létesítsen. Már az 1880-as évek elején több vitorlás is elkészült, mellyel színes vízi élet vette kezdetét. A második világháború nagy pusztítást végzett a Club életében is: a hajóállomány és az infrastruktúra is jelentős károkat szenvedett, a kommunizmus pedig felszámolta a vitorlázás társadalmi közegét. Az 1950-60-as években, az idegenforgalom érdekében, a vitorlázás megtűrt sporttá vált. A kétezres években sorra újították fel a balatoni vitorláskikötőket, köztük a balatonfüredit is. A Club, a hagyományőrzés mellett, nagy hangsúlyt fektet az újabb sportoló generációk nevelésére és támogatására.
Kronológia
- 1867 - Balaton-Füredi Yacht-Egylet
- 1884 - Balatoni Vitorlázó Egylet
- 1885 - Stefánia Yacht Egylet
- 1912 - Magyar Yacht Club
- 1913 - Királyi Magyar Yacht Club
- 1946 - Balatoni Hajózási Sport Egyesület
- 1951 - Balatonfüredi Vasas Sport Club
- 1975 - Magyar Hajó- és Darugyár Balatonfüredi Sport Egyesület
- 1985 - Ganz Hajó Balatonfüredi Sport Egyesület
- 1990 - Balatonfüredi Sport Club
- 1998 - Balatonfüredi Yacht Club
Irodalom
- Burka-Glatz: Balatonfüred sporttörténete, 2000.
- Simon Károly: 140 év - a Balatonfüredi Yacht Club története, [2007]
- Wagner Imre: A balatonfüredi hajógyár története 1881-1996. Balatonfüred, 2006.
- Képeslapok forrása: Eötvös Károly Megyei Könyvtár Helyismereti Gyűjteménye, Veszprém
"Az évtizedek során a Balatonfüredi Yacht Club a helyi vitorlás közösség, a hazai és nemzetközi vizes sportok meghatározó helyévé vált."
A Balatonfüred Értéktárba bekerült az Értéktár Bizottság 2/2017. (VI.20.) határozata alapján |