„Településközpont - városközpont... II. rész” változatai közötti eltérés

A Helyismeret wikiből
a
a
 
(3 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
3. sor: 3. sor:
 
Az I. rész zárómondatában említett épületek a világháború kezdetéig felépültek. A háború időszaka és az utána következett zavaros gazdasági helyzet, a hatalmas infláció, az 1920-as évek elejéig visszavettették az építési tevékenységet.
 
Az I. rész zárómondatában említett épületek a világháború kezdetéig felépültek. A háború időszaka és az utána következett zavaros gazdasági helyzet, a hatalmas infláció, az 1920-as évek elejéig visszavettették az építési tevékenységet.
  
[[Image:1923_térképrészlet_központ.jpg|thumb|Térképrészlet 1923-ból]]
+
[[Image:1923_terkepreszlet_kozpont.jpg|thumb|Térképrészlet 1923-ból]]
  
 
A mellékelt 1923. évben készült kataszteri térképrészleten látható, hogy az elképzelt községközpont miként formálódott, azaz a kialakított parcellák lényegében beépítésre kerültek. Mindezek ellenére, a térség szűkös volta miatt nem vált központjává Balatonalmádi községnek, bár a közigazgatás helye a községháza, 1989-ig az eredeti funkciójának megfelelően működött, de már a teljes épületre kiterjedően.
 
A mellékelt 1923. évben készült kataszteri térképrészleten látható, hogy az elképzelt községközpont miként formálódott, azaz a kialakított parcellák lényegében beépítésre kerültek. Mindezek ellenére, a térség szűkös volta miatt nem vált központjává Balatonalmádi községnek, bár a közigazgatás helye a községháza, 1989-ig az eredeti funkciójának megfelelően működött, de már a teljes épületre kiterjedően.
  
[[Image:1929_térképrészlet_központ.jpg|thumb|left|Térképrészlet 1929-ből]]
+
[[Image:1929_terkepreszlet_kozpont.jpg|thumb|left|Térképrészlet 1929-ből]]
  
 
A Börgönd-Tapolca vasútvonal 1909. július 9.-én történt megnyitásával, a Balaton északi partján lévő települések számára településszerkezeti szempontból teljesen új helyzet teremtődött. Nevezetesen azzal, hogy a legtöbb helyen a Balaton közvetlen közelében építették meg a vasutat, így csak a településeknek a szélét, vagy még azt sem érintette a régen várt vasút. Például: Balatonakarattya, Balatonkenese, Vörösberény, Almádi, Alsóörs, Lovas, Palóznak, Csopak (Balatonkövesd), de Balatonfüred sajátos helyzete sem jelentett lényegi kivételt. Magától értetődik, hogy az új állomásépületek a vasúttal együtt a part közelében létesültek. A mai Baross Gábor út és Óvári út, valamint a vasúti pálya közötti terület ebben az időben úgyszólván beépítetlen volt. Az állomás épületével és az előtte elterülő tekintélyes szabad térrel adottak voltak az új községközpont kialakulásának feltételei. Az 1920-as évek közepe körül szinte egy lendülettel megtörtént az állomás előtti térség beépítése, létrehozva Almádi település központját.
 
A Börgönd-Tapolca vasútvonal 1909. július 9.-én történt megnyitásával, a Balaton északi partján lévő települések számára településszerkezeti szempontból teljesen új helyzet teremtődött. Nevezetesen azzal, hogy a legtöbb helyen a Balaton közvetlen közelében építették meg a vasutat, így csak a településeknek a szélét, vagy még azt sem érintette a régen várt vasút. Például: Balatonakarattya, Balatonkenese, Vörösberény, Almádi, Alsóörs, Lovas, Palóznak, Csopak (Balatonkövesd), de Balatonfüred sajátos helyzete sem jelentett lényegi kivételt. Magától értetődik, hogy az új állomásépületek a vasúttal együtt a part közelében létesültek. A mai Baross Gábor út és Óvári út, valamint a vasúti pálya közötti terület ebben az időben úgyszólván beépítetlen volt. Az állomás épületével és az előtte elterülő tekintélyes szabad térrel adottak voltak az új községközpont kialakulásának feltételei. Az 1920-as évek közepe körül szinte egy lendülettel megtörtént az állomás előtti térség beépítése, létrehozva Almádi település központját.
16. sor: 16. sor:
  
 
E vázlatos áttekintés csak részleteit villanthatja fel egy elég hosszú - közel 100 éves - fejlődési szakasznak, aminek a végeredménye a mai városközpontunk minden előnyével és hátrányával együtt, de emellett mégiscsak alapja kell, hogy legyen a jövő ez irányú elképzeléseinek.
 
E vázlatos áttekintés csak részleteit villanthatja fel egy elég hosszú - közel 100 éves - fejlődési szakasznak, aminek a végeredménye a mai városközpontunk minden előnyével és hátrányával együtt, de emellett mégiscsak alapja kell, hogy legyen a jövő ez irányú elképzeléseinek.
 +
 +
==Kapcsolódó cikkek==
 +
*[[Településközpont - városközpont... I. rész]]
 +
*[[A város központja (I. rész)]]
 +
*[[A város központja (II. rész)]]
  
 
==Forrás==
 
==Forrás==
  
[http://baujsag.almadiert.hu/ Új Almádi Újság] 1999. (11. évf.) 8. sz. 2. p.
+
[[Új Almádi Újság]]<ref>[http://baujsag.almadiert.hu/index.php/homepage-uau Új Almádi Újság honlapja]</ref> [http://pkkk.hunteka.ikron.hu:8080/monguz/media/UAU/1999/UAU_1999_08.pdf 1999. (11. évf.) 8. sz. 2. p.]
 +
 
 +
==Külső hivatkozás==
 +
<references/>
  
 
[[Category:Schildmayer_Ferenc_művei]]
 
[[Category:Schildmayer_Ferenc_művei]]
 
[[Category:Balatonalmádi]]
 
[[Category:Balatonalmádi]]

A lap jelenlegi, 2017. március 14., 16:50-kori változata

Írta: Schildmayer Ferenc

Az I. rész zárómondatában említett épületek a világháború kezdetéig felépültek. A háború időszaka és az utána következett zavaros gazdasági helyzet, a hatalmas infláció, az 1920-as évek elejéig visszavettették az építési tevékenységet.

Térképrészlet 1923-ból

A mellékelt 1923. évben készült kataszteri térképrészleten látható, hogy az elképzelt községközpont miként formálódott, azaz a kialakított parcellák lényegében beépítésre kerültek. Mindezek ellenére, a térség szűkös volta miatt nem vált központjává Balatonalmádi községnek, bár a közigazgatás helye a községháza, 1989-ig az eredeti funkciójának megfelelően működött, de már a teljes épületre kiterjedően.

Térképrészlet 1929-ből

A Börgönd-Tapolca vasútvonal 1909. július 9.-én történt megnyitásával, a Balaton északi partján lévő települések számára településszerkezeti szempontból teljesen új helyzet teremtődött. Nevezetesen azzal, hogy a legtöbb helyen a Balaton közvetlen közelében építették meg a vasutat, így csak a településeknek a szélét, vagy még azt sem érintette a régen várt vasút. Például: Balatonakarattya, Balatonkenese, Vörösberény, Almádi, Alsóörs, Lovas, Palóznak, Csopak (Balatonkövesd), de Balatonfüred sajátos helyzete sem jelentett lényegi kivételt. Magától értetődik, hogy az új állomásépületek a vasúttal együtt a part közelében létesültek. A mai Baross Gábor út és Óvári út, valamint a vasúti pálya közötti terület ebben az időben úgyszólván beépítetlen volt. Az állomás épületével és az előtte elterülő tekintélyes szabad térrel adottak voltak az új községközpont kialakulásának feltételei. Az 1920-as évek közepe körül szinte egy lendülettel megtörtént az állomás előtti térség beépítése, létrehozva Almádi település központját.

Ekkor épült meg az Abbázia szálloda (ma Tulipán szálló), a Pannónia Otthon épületei (lebontásra kerültek, helyükön az Auróra étterem épület áll), a Hungária szálloda épülete (ma a Városháza épülete). Ugyanebben az időszakban az 1930-as évek elejéig beépült a község akkori főutcájának, a Baross Gábor útnak az Óvári és Jókai utcák alatti szakasza. Ezt a tényt jól érzékelteti az 1929-ben kiadott „Balatonalmádi-fürdő” térképe.

A mára kialakult központ nem igazán „központos” elhelyezkedésű, hanem T-formájú és két nagy forgalmú út találkozásából áll, ami számos, e cikk kereteit meszsze meghaladó problémát vet fel.

E vázlatos áttekintés csak részleteit villanthatja fel egy elég hosszú - közel 100 éves - fejlődési szakasznak, aminek a végeredménye a mai városközpontunk minden előnyével és hátrányával együtt, de emellett mégiscsak alapja kell, hogy legyen a jövő ez irányú elképzeléseinek.

Kapcsolódó cikkek

Forrás

Új Almádi Újság[1] 1999. (11. évf.) 8. sz. 2. p.

Külső hivatkozás

  1. Új Almádi Újság honlapja